Školní zralost

Co je vlastně školní zralost a proč je důležitá?

Školní zralost je určitý stupeň vývoje dítěte ve fyzické, psychické, sociální a emoční oblasti, který ovlivňuje jeho připravenost zvládnout nároky, která na něj budou kladeny po nástupu do 1. třídy.

Drobné vývojové nezralosti se do jisté míry objevují u všech dětí a souvisí s tempem vývoje každého z nich. Výraznější vývojová nezralost v kterékoliv z níže uvedených oblastí, je však významnou překážkou pro úspěšné zvládání školních povinností a může být také důvodem jeho selhávání a nespokojenosti ve škole.

Projevy nezralosti

Příznaky naznačující školní nezralost jsou:

  • neklidné či naopak utlumené dítě
  • impulzivní nebo naopak zdlouhavé projevy dítěte
  • nesoustředěnost
  • těkání mezi činnostmi
  • varovným signálem může být, pokud je dítě neobratné, nesamostatné, zakřiknuté, přecitlivělé, bázlivé, plačtivé, pokud se neumí podřídit autoritě, je vzdorné
  • varováním může být i špatný kontakt s učitelem a dětmi, agresivita vůči nim

Souhrn činností, kterým bychom se měli věnovat před nástupem do 1. třídy

  • předpokladem pro rozvoj psaní je dobrá grafomotorika. Nutný je správný a fixovaný úchop tužky.
  • po dítěti vyžadujeme jasnou a přesnou výslovnost
  • vedeme dítě k tomu, aby klidně a pozorně naslouchalo předčítání pohádek
  • vyžadujeme, aby dítě ihned vhodně reagovalo na zadaný úkol / rozkaz a důsledně sledujeme, jak jej vykonává
  • soustředíme dítě na vykonávanou práci a nedovolíme mu, aby se zabývalo vedlejšími věcmi / činnostmi
  • zvykáme dítě na to, aby denně plnilo drobné úkoly při domácí práci
  • zvykáme dítě na to, aby dohrálo započatou hru, dokončilo započatou práci
  • vedeme je k tomu, aby po hře uklidilo hračky, pastelky atd., po jídle své nádobí a příbory
  • vedeme je k tomu, aby při hře či procházce si všímalo zvířat, květin, aby umělo pozorovat změny kolem sebe
  • učíme je pozdravit, poprosit, poděkovat
  • navykneme je, aby ve stejnou hodinu vstávalo, jedlo, chodilo spát (přibližně 10 hodin denně)
  • naučíme je jméno a příjmení a adresu, kde bydlí jména jeho rodičů a sourozenců
  • naučíme je samo se obléknout a převléknout do cvičebního úboru a zavázet si tkaničky u bot.
  • učíme je poznávat barvy, kreslit pastelkami, malovat vodovými barvami, střihat z papíru.
  • učíme se společně zazpívat písničky, přednést básničky, říkanky.
  • učíme dítě připravit si jednoduchou svačinu, umýt si před jídlem ruce, zajít si na záchod.

Jak zjistím, zda je moje dítě připravené na školu?

Uvedená kritéria vám orientačně napoví, zda je dítě připravené na školu. Ale pokud má dítě potřebný věk, a i přesto k tomu nesplňuje víceré požadavky, zvažte odklad školní docházky.

Nedělejte to však na vlastní pěst, vždy se raďte s odborníkem – lékařem, psychologem, logopedem. Někdy pomůže také názor osob, které s dítětem přichází častěji do kontaktu.

Obvykle jsou to pedagogové v předškolním zařízení: oni dítě sledují delší období, přičemž jisté věci dokáží posoudit z odborného hlediska, také na základě zkušeností s jinými dětmi.

Autor/ka: Petra Mazancová
Publikováno: 31.3.2025
Zpět na úvod

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies