Plán školní družiny – říjen 2025
Přinášíme aktuální plán naší školní družiny na měsíc říjen.
Kouzla podzimu
Pohádkový příběh
Celoroční projekt-Kouzelná říše přátelství
„Radost, hra, přátelství – místo, kde každý září!“
Na okraji podzimního lesa žil malý Ježek Bodlinka. Celé léto si hrál, ale teď nastal čas připravit se na zimu. Jenže měl problém – neměl dost listí na svůj pelíšek!
Děti mu pomohly – sbíraly listy, šišky, kaštany a vyráběly podzimní dekorace. Společně mu vytvořily krásný úkryt.
Když přišla Drakiáda, Bodlinka se radoval, jak vítr unáší draky vysoko do oblak.
A nakonec, při Strašidelném odpoledni, si děti vyrobily masky a pomohly Bodlince schovat se před zimními strašidly.
Podzimní aktivity
- Drakiáda – výroba a pouštění draků, radost z pohybu i větru.
- Podzimní tvořivé dílny – práce s listím, kaštany, šiškami; pomoc Ježkovi Bodlince.
- Strašidelné odpoledne (Halloween) – výroba masek, kouzla podzimní noci.
- Barevné dny podzimu – tematické oblečení podle barev listí.
- Ježkův den – zábavné odpoledne s hrami, tvořením a přírodou.
- Canisterapie – setkání se psy a péče o zvířata v podzimu.
- Záchranné složky – vzdělávací program o práci hasičů, policie a záchranářů.
- Pečení perníčků – provoněný závěr měsíce.
Plán podle tříd
1.A
- Pohádky B. Němcové a K. J. Erbena – dramatizace pohádky
- Den s podzimními pokusy
- Tvoření zvířátek z kaštanů
Propojení s příběhem:
Pomáháme Bodlince postavit úkryt – zkoumáme, jak příroda reaguje na podzim, a tvoříme zvířátka, která se chystají na zimu.
1.B
- Pohádková družina „S Bobem a Bobkem“
- Tvorba sádrových halloweenských dýní
Propojení s příběhem:
Bob a Bobek navštíví Bodlinku a pomohou mu vyzdobit pelíšek dýněmi, aby měl radost i ve tmě.
2.A, PT, 1.M, 2.B
- Strašidelné odpoledne – Halloween, výroba masek
- Barevné dny podzimu – oblečení podle podzimních barev
- Ježkův den – zábavné odpoledne
- Záchranné složky – 24.10. 2.A, 2.B
- Konzervace listů 2.B
- Dlabání dýní
Propojení s příběhem:
Děti pomáhají Bodlince během barevných dnů hledat jeho kamarády v lese a při Halloweenu ho brání před strašidly.
Záchranné složky jim ukazují, jak umět pomáhat v reálném světě – stejně jako ony pomáhají Ježkovi.
3.A
- Barevný podzim – zvířátka podzimního lesa (stopy, hlasy, úkryty)
- Koláž „Barvy podzimu“ z listů a plodů
- Canisterapie s fenkou Vivi – edukativní program
- 22.10. Canisterapie s retrívrem Olafem
Propojení s příběhem:
Poznáváme les Bodlinky, nasloucháme zvířatům a učíme se, jak jim můžeme pomáhat. Canisterapie ukazuje dětem, jak zvířata pomáhají lidem.
3.B
- Poznávání podzimní přírody a sbírání plodů
- Tvorba dekorací z přírodnin, výzdoba třídy
- Výroba a pouštění draků
- Halloween – tradice, zvyky, tvoření
- Pečení a zdobení perníčků
Propojení s příběhem:
Děti společně s Bodlinkou objevují vůně a chutě podzimu. Učí se, že péče a radost jdou ruku v ruce – jako když se sdílí perníčky po práci.
4.A, 4.B
- Dlabání dýní
- Poznávání kouzel podzimu, procházky po okolí
- Dopravní výchova – poznávání značek
- Výroba duchů z látky
- Povídání o Halloweenu a Dušičkách
- Pohybové hry, čtení oblíbené knihy
Propojení s příběhem:
Na procházkách děti hledají stezky, kudy Ježek Bodlinka chodí. Učí se bezpečně pohybovat venku a poznávat, jak se mění svět kolem nás.
Podzimní prázdniny / státní svátek
Termíny dle školního kalendáře.
Čas pro odpočinek, procházky a sdílení zážitků.
V průběhu října rozvíjíme u dětí dovednosti, které vycházejí z principů metodiky Skills Builder – tedy schopnost spolupracovat, komunikovat, přemýšlet a rozvíjet svou tvořivost. Vše se děje přirozeně, prostřednictvím her, tvoření a společných zážitků.
Děti se při jednotlivých činnostech učí:
- spolupracovat – domlouvat se, pomáhat si, sdílet nápady (např. při Drakiádě, tvoření nebo skupinových hrách),
- komunikovat a naslouchat – při pohádkách, dramatizacích a společných rozhovorech se učí vyjádřit své pocity i naslouchat druhým
- řešit problémy a hledat cesty – například při výrobě draků, pokusech nebo tvoření z přírodnin
- být tvořiví a otevření nápadům – rozvíjejí fantazii při podzimním tvoření, výzdobě i hrách s přírodninami
- zůstat pozitivní a dotahovat věci do konce – učí se překonávat drobné nezdary, mít radost z výsledků své práce
- vést a pomáhat druhým – starší děti pomáhají mladším, učí se zodpovědnosti a vzájemné ohleduplnosti